Jak Fundacja Praeceptor program 500+ naprawiała

Fundacja Praeceptor zmienia ludziom życie (nie pierwszy raz) 🙂

Wypełniając dla pewnej rodziny wniosek 500+ na portalu emp@tia natknęliśmy się na problem z formularzem. Wszystko wydawało się wypełnione właściwie, ale wciąż wyskakiwał „błąd krytyczny”. Przypadek tej rodziny nie był może najbardziej typowy, ale dotyczył (podejrzewamy) kilkudziesięciu procent uprawnionych.

W ciągu kilku dni wykonaliśmy kilkanaście kolejnych telefonów do kilkunastu osób (nie licząc wielu nieudanych prób).

Numer podany jako numer infolinii jest ogólnym telefonem do Ministerstwa Pracy. Nie uzyskasz tam niczego poza przekierowaniem do kolejnego działu.

Numer zdobyty „spod lady” jako numer wykonawcy systemu (automat zgłasza się tam staropolskim słowem „serwiskdesk”), po wbiciu przez ciebie serii cyferek kolejnych opcji informuje, że jesteś na -stym miejscu i musisz poczekać -ście minut. Zrezygnowaliśmy.

Numer informacyjny Warszawy 19115 to kuriozum. Uprzejmi młodzi ludzie po otrzymaniu każdego pytania przełączają na muzyczkę i pytają kogoś innego. Albo szukają w Google.

(Z tym Googlem to nie żart. Przy innej okazji pani z 19115 zapytana o przyczynę niepojawienia się kolejnego planowanego autobusu – awarie? wypadek? strajk? – zaczęła szukać odpowiedzi na ogólnej stronie ZTM. Nie możemy się oprzeć wrażeniu, że to efekt współczesnego systemu oświaty. Już nie musisz wiedzieć, wystarczy że umiesz szukać w internecie.)

Numer podany jako numer infolinii urzędu marszałkowskiego w Warszawie jest zajęty lub nie odpowiada.

Oszukując system dzwoniliśmy do urzędów w innych województwach – raz się udało. Bardzo miła urzędniczka nawet się ucieszyła, że pierwszy raz ktoś dzwoni z takim problemem, ale poradzić nie była w stanie.

Po kolejnych telefonach i kolejnym sczytywaniu formularza nabraliśmy podejrzenia, że błąd popełniony został przez wykonawcę systemu informatycznego. Wniosek zawiera 3 załączniki (1, 2 i 3), natomiast rozporządzenie o wzorze wniosku ma załączników 4 (sam wniosek ma nr 1, więc załączniki do wniosku są odpowiednio przesunięte o jeden numer). Ta różnica powoduje niezgodność – na formularzu zmieniono numerację, ale w komputerowym kodzie już nie. Dla osób mniej doświadczonych w pracy z dokumentami i aktami prawnymi – praktycznie nie do wychwycenia.

Wychwyciliśmy. Pan z działu informatycznego Ministerstwa Pracy bardzo dziękował za zauważenie błędu. Jak obiecał, wykonawca ma go poprawić z „najwyższym priorytetem”.

Wnioski?
1. System informacji 500+ nie działa właściwie. Infolinie to porażka, a dostępne w internecie instrukcje są na poziomie „w rubryce przeznaczonej na nazwisko należy wpisać nazwisko”. To pewnie też bywa problemem, ale chyba nie dla osób potrafiących dotrzeć do ministerialnego poradnika.
2. Testerzy systemu na portalu emp@tia się nie popisali. Godnie ich zastąpiliśmy. Zastanawiamy się teraz: gdzie przesłać rachunek za wykonaną usługę?